Health literacy of nursing auxiliary care technicians and non-health personnel belonging to the workforce of four Spanish hospitals
DOI:
https://doi.org/10.4321/s0465-546x2023000100004Keywords:
Health Personnel; Nursing Assistants; Attitude of Health Personnel; Health Literacy; Health Care; Disease Prevention; Health PromotionAbstract
Objetive: To estimate the degree of health literacy (HL) of nursing auxiliary care technicians (NACT) and non-health personnel belonging to the workforce of 4 Spanish hospitals.
Method: A descriptive-correlational research, with NACT as target population. They were asked, using the online form HLS-EU-Q16 (Health Literacy Survey - European Union), with a Likert scale of 4 values (from 1 very easy to 4 very difficult).
Results: 477 professionals answered the form. The results for global SA were: mean 1.95 ± 0.03 and median 1.94. The health literacy level (HLL) demonstrated sufficient HL in 293 (61.43%) individuals. The median on the HL for the 3 components of the questionnaire was: health care = 2, disease prevention = 2 and health promotion = 1.75. The item about how to deal with mental health problems showed the greatest difficulty with a mean of 2.45 ± 0.04 and a median equal to 2. There were no significant differences between NACT and non-health personnel.
Conclusions: The HL grade of the NACTs turned out to be good, both globally and in the dimensions of attention and health care, disease prevention and health promotion. Likewise, the level of health literacy obtained turned out to be enough in most of them. No differences were found with the non-health personnel belonging to the workforce of the 4 hospitals researched.
Downloads
References
Simonds SK. Health Education as Social Policy. Health Educ Monogr. 1974;2(1 Suppl):1-10. DOI: 10.1177/10901981740020S102
World Health Organization (WHO). Declaración de Shanghai sobre la promoción de la salud en la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible [Internet]. Shanghái, China: WHO; 2016 [citado 25 de marzo de 2022]. Recuperado: https://bit.ly/3qvPYKb
Juvinyà-Canal D, Bertran-Noguer C, Suñer-Soler R. Alfabetización para la salud, más que información. Gac Sanit. 2018;32(1):8-10. DOI: 10.1016/j.gaceta.2017.07.005
Falcón Romero M, Luna Ruiz-Cabello A. Alfabetización en salud: concepto y dimensiones. Proyecto europeo de alfabetización en salud. Rev Comun Salud. 2012;2(2):91-8. DOI: 10.35669/revistadecomunicacionysalud.2012.2(2).91-98
van der Heide I, Uiters E, Sørensen K, Röthlin F, Pelikan J, Rademakers J, et al. Health literacy in Europe: the development and validation of health literacy prediction models. Eur J Public Health. 2016;26(6):906-11. DOI: 10.1093/eurpub/ckw078
Moore C, Hassett D, Dunne S. Health literacy in cancer caregivers: a systematic review. J Cancer Surviv Res Pract. 2021;15(6):825-36. DOI: 10.1007/s11764-020-00975-8
Nolasco A, Barona C, Tamayo-Fonseca N, Irles MÁ, Más R, Tuells J, et al. Alfabetización en salud: propiedades psicométricas del cuestionario HLS-EU-Q16. Gac Sanit. 2020;34(4):399-402. DOI: 10.1016/j.gaceta.2018.08.006
Busquets Ferrer C, Muñoz Jiménez D. La alfabetización en salud: una revisión sobre el concepto y sus utilidades. Actas Coord Sociosanitaria. 2020;8(26):75-91.
Speros CI. Promoting health literacy: a nursing imperative. Nurs Clin North Am. 2011;46(3):321-33. DOI: 10.1016/j.cnur.2011.05.007
Bonett DG, Wright TA. Sample size requirements for estimating pearson, kendall and spearman correlations. Psychometrika. 2000;65(1):23-8. DOI: 10.1007/BF02294183
Bonett DG. Sample size requirements for estimating intraclass correlations with desired precision. Stat Med. 2002;21(9):1331-5. DOI: 10.1002/sim.1108
Muñoz-Cobo Orosa B, Pérez García M, Rodríguez Ledott M, Varela Serrano C, Sanz Valero J. Satisfacción laboral y calidad de vida de los médicos residentes españoles durante la pandemia por la COVID-19. Med Segur Trab. 2022;67(264):169-90. DOI: 10.4321/s0465-546x2021000300004
González-Ruiz SL, Domínguez-Alfonso R, Chica-Merino E, Pastrana-Brincones JL, Hernández-Mendo A. Una plataforma virtual para la evaluación e investigación on-line: MenPa. Cuad Psicol Deporte. 2018;18(3):26-48.
Díaz de Rada V. Encuestas presenciales con cuestionario de papel y ordenador: Una comparativa en preguntas de actitudes. Pap Rev Sociol. 2018;103(2):199. DOI: 10.5565/rev/papers.2301
Arroyo Menéndez M, Finkel Morgenstern L. Encuestas por Internet y nuevos procedimientos muestrales. Panor Soc. 2019;(30):41-53.
Germine L, Nakayama K, Duchaine BC, Chabris CF, Chatterjee G, Wilmer JB. Is the Web as good as the lab? Comparable performance from Web and lab in cognitive/perceptual experiments. Psychon Bull Rev. 2012;19(5):847-57. DOI: 10.3758/s13423-012-0296-9
Dirección General de Recursos Humanos. Plan de Ordenación de Recursos Humanos del Servicio Madrileño de Salud [Internet]. Madrid, España: Consejería de Sanidad [citado 28 de enero de 2023]. Recuperado: https://bit.ly/3jftP2o
Resolución de 7 de abril de 2015, de la Dirección Gerencia del Servicio Extremeño de Salud, por la que se aprueba el Plan de Ordenación de Recursos Humanos del Organismo Autónomo. Diario Oficial de Extremadura (DOE), núm 87 (8 de mayo de 2015).
Macaya Sandoval X, Vicente Parada B. Alfabetización en salud mental para disminuir la brecha de atención en población adolescente escolarizada. Gac Médica Espirituana. 2019;21(1):70-82.
Zabaleta-González R, Lezcano-Barbero F, Perea-Bartolomé MV. Análisis de los Programas educativos sobre alfabetización en salud mental. Revisión documental. Rev Complut Educ. 2021;33(1):57-69. DOI: 10.5209/rced.73696
Storms H, Claes N, Aertgeerts B, Van den Broucke S. Measuring health literacy among low literate people: an exploratory feasibility study with the HLS-EU questionnaire. BMC Public Health. 2017;17(1):475. DOI: 10.1186/s12889-017-4391-8
Wångdahl J, Lytsy P, Mårtensson L, Westerling R. Health literacy among refugees in Sweden - a cross-sectional study. BMC Public Health. 2014;14:1030. DOI: 10.1186/1471-2458-14-1030
Viñes JJ. La efectividad de la detección precoz de las enfermedades. An Sist Sanit Navar. 2007;30(1):11-27.
Lee S, Huang H, Zelen M. Early detection of disease and scheduling of screening examinations. Stat Methods Med Res. 2004;13(6):443-56. DOI: 10.1191/0962280204sm377ra
Cevik C, Kayabek İ. Health literacy and quality of life among people in semi-urban and urban areas. Rev Esc Enferm USP. 2022;56:e20210495. DOI: 10.1590/1980-220x-reeusp-2021-0495
Martínez Ques ÁA. La alfabetización en salud en el adulto mayor en el marco de los derechos humanos. Rev Derechos Hum Educ. 2021;(4):189-209.
Bertoldo P, Brassiolo MB, Alvarez Valdés LM. Alfabetización en la salud en pacientes con prescripción de hipolipemiantes: una mirada desde la atención primaria. Ars Pharm. 2022;63(2):114-25. DOI: 10.30827/ars.v63i2.23470
García Martínez C, Ramos Martín M de F, Suárez Gil P. Health literacy and educational necessities perceived by adolescents in an area of Asturias, a cross-sectional study. Rev Esp Salud Publica. 2021;95:e202111183.
Fernández-Silva MJ, Alonso-González A, González-Pérez E, Gestal-Otero JJ, Díaz-Grávalos GJ. Alfabetización en salud en pacientes con diabetes tipo 2: un estudio transversal con el cuestionario HLS-EU-Q47. Med Fam SEMERGEN. 2019;45(1):30-6. DOI: 10.1016/j.semerg.2018.08.003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Cabanillas-Franco, Alba Hernández-Blázquez, Raquel Mendoza-Aragón, María Victoria Suárez Fernández, Javier Sanz-Valero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.