Health literacy of nursing auxiliary care technicians and non-health personnel belonging to the workforce of four Spanish hospitals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4321/s0465-546x2023000100004

Keywords:

Health Personnel; Nursing Assistants; Attitude of Health Personnel; Health Literacy; Health Care; Disease Prevention; Health Promotion

Abstract

Objetive: To estimate the degree of health literacy (HL) of nursing auxiliary care technicians (NACT) and non-health personnel belonging to the workforce of 4 Spanish hospitals.

Method: A descriptive-correlational research, with NACT as target population. They were asked, using the online form HLS-EU-Q16 (Health Literacy Survey - European Union), with a Likert scale of 4 values (from 1 very easy to 4 very difficult).

Results: 477 professionals answered the form. The results for global SA were: mean 1.95 ± 0.03 and median 1.94. The health literacy level (HLL) demonstrated sufficient HL in 293 (61.43%) individuals. The median on the HL for the 3 components of the questionnaire was: health care = 2, disease prevention = 2 and health promotion = 1.75. The item about how to deal with mental health problems showed the greatest difficulty with a mean of 2.45 ± 0.04 and a median equal to 2. There were no significant differences between NACT and non-health personnel.

Conclusions: The HL grade of the NACTs turned out to be good, both globally and in the dimensions of attention and health care, disease prevention and health promotion. Likewise, the level of health literacy obtained turned out to be enough in most of them. No differences were found with the non-health personnel belonging to the workforce of the 4 hospitals researched.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Simonds SK. Health Education as Social Policy. Health Educ Monogr. 1974;2(1 Suppl):1-10. DOI: 10.1177/10901981740020S102

World Health Organization (WHO). Declaración de Shanghai sobre la promoción de la salud en la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible [Internet]. Shanghái, China: WHO; 2016 [citado 25 de marzo de 2022]. Recuperado: https://bit.ly/3qvPYKb

Juvinyà-Canal D, Bertran-Noguer C, Suñer-Soler R. Alfabetización para la salud, más que información. Gac Sanit. 2018;32(1):8-10. DOI: 10.1016/j.gaceta.2017.07.005

Falcón Romero M, Luna Ruiz-Cabello A. Alfabetización en salud: concepto y dimensiones. Proyecto europeo de alfabetización en salud. Rev Comun Salud. 2012;2(2):91-8. DOI: 10.35669/revistadecomunicacionysalud.2012.2(2).91-98

van der Heide I, Uiters E, Sørensen K, Röthlin F, Pelikan J, Rademakers J, et al. Health literacy in Europe: the development and validation of health literacy prediction models. Eur J Public Health. 2016;26(6):906-11. DOI: 10.1093/eurpub/ckw078

Moore C, Hassett D, Dunne S. Health literacy in cancer caregivers: a systematic review. J Cancer Surviv Res Pract. 2021;15(6):825-36. DOI: 10.1007/s11764-020-00975-8

Nolasco A, Barona C, Tamayo-Fonseca N, Irles MÁ, Más R, Tuells J, et al. Alfabetización en salud: propiedades psicométricas del cuestionario HLS-EU-Q16. Gac Sanit. 2020;34(4):399-402. DOI: 10.1016/j.gaceta.2018.08.006

Busquets Ferrer C, Muñoz Jiménez D. La alfabetización en salud: una revisión sobre el concepto y sus utilidades. Actas Coord Sociosanitaria. 2020;8(26):75-91.

Speros CI. Promoting health literacy: a nursing imperative. Nurs Clin North Am. 2011;46(3):321-33. DOI: 10.1016/j.cnur.2011.05.007

Bonett DG, Wright TA. Sample size requirements for estimating pearson, kendall and spearman correlations. Psychometrika. 2000;65(1):23-8. DOI: 10.1007/BF02294183

Bonett DG. Sample size requirements for estimating intraclass correlations with desired precision. Stat Med. 2002;21(9):1331-5. DOI: 10.1002/sim.1108

Muñoz-Cobo Orosa B, Pérez García M, Rodríguez Ledott M, Varela Serrano C, Sanz Valero J. Satisfacción laboral y calidad de vida de los médicos residentes españoles durante la pandemia por la COVID-19. Med Segur Trab. 2022;67(264):169-90. DOI: 10.4321/s0465-546x2021000300004

González-Ruiz SL, Domínguez-Alfonso R, Chica-Merino E, Pastrana-Brincones JL, Hernández-Mendo A. Una plataforma virtual para la evaluación e investigación on-line: MenPa. Cuad Psicol Deporte. 2018;18(3):26-48.

Díaz de Rada V. Encuestas presenciales con cuestionario de papel y ordenador: Una comparativa en preguntas de actitudes. Pap Rev Sociol. 2018;103(2):199. DOI: 10.5565/rev/papers.2301

Arroyo Menéndez M, Finkel Morgenstern L. Encuestas por Internet y nuevos procedimientos muestrales. Panor Soc. 2019;(30):41-53.

Germine L, Nakayama K, Duchaine BC, Chabris CF, Chatterjee G, Wilmer JB. Is the Web as good as the lab? Comparable performance from Web and lab in cognitive/perceptual experiments. Psychon Bull Rev. 2012;19(5):847-57. DOI: 10.3758/s13423-012-0296-9

Dirección General de Recursos Humanos. Plan de Ordenación de Recursos Humanos del Servicio Madrileño de Salud [Internet]. Madrid, España: Consejería de Sanidad [citado 28 de enero de 2023]. Recuperado: https://bit.ly/3jftP2o

Resolución de 7 de abril de 2015, de la Dirección Gerencia del Servicio Extremeño de Salud, por la que se aprueba el Plan de Ordenación de Recursos Humanos del Organismo Autónomo. Diario Oficial de Extremadura (DOE), núm 87 (8 de mayo de 2015).

Macaya Sandoval X, Vicente Parada B. Alfabetización en salud mental para disminuir la brecha de atención en población adolescente escolarizada. Gac Médica Espirituana. 2019;21(1):70-82.

Zabaleta-González R, Lezcano-Barbero F, Perea-Bartolomé MV. Análisis de los Programas educativos sobre alfabetización en salud mental. Revisión documental. Rev Complut Educ. 2021;33(1):57-69. DOI: 10.5209/rced.73696

Storms H, Claes N, Aertgeerts B, Van den Broucke S. Measuring health literacy among low literate people: an exploratory feasibility study with the HLS-EU questionnaire. BMC Public Health. 2017;17(1):475. DOI: 10.1186/s12889-017-4391-8

Wångdahl J, Lytsy P, Mårtensson L, Westerling R. Health literacy among refugees in Sweden - a cross-sectional study. BMC Public Health. 2014;14:1030. DOI: 10.1186/1471-2458-14-1030

Viñes JJ. La efectividad de la detección precoz de las enfermedades. An Sist Sanit Navar. 2007;30(1):11-27.

Lee S, Huang H, Zelen M. Early detection of disease and scheduling of screening examinations. Stat Methods Med Res. 2004;13(6):443-56. DOI: 10.1191/0962280204sm377ra

Cevik C, Kayabek İ. Health literacy and quality of life among people in semi-urban and urban areas. Rev Esc Enferm USP. 2022;56:e20210495. DOI: 10.1590/1980-220x-reeusp-2021-0495

Martínez Ques ÁA. La alfabetización en salud en el adulto mayor en el marco de los derechos humanos. Rev Derechos Hum Educ. 2021;(4):189-209.

Bertoldo P, Brassiolo MB, Alvarez Valdés LM. Alfabetización en la salud en pacientes con prescripción de hipolipemiantes: una mirada desde la atención primaria. Ars Pharm. 2022;63(2):114-25. DOI: 10.30827/ars.v63i2.23470

García Martínez C, Ramos Martín M de F, Suárez Gil P. Health literacy and educational necessities perceived by adolescents in an area of Asturias, a cross-sectional study. Rev Esp Salud Publica. 2021;95:e202111183.

Fernández-Silva MJ, Alonso-González A, González-Pérez E, Gestal-Otero JJ, Díaz-Grávalos GJ. Alfabetización en salud en pacientes con diabetes tipo 2: un estudio transversal con el cuestionario HLS-EU-Q47. Med Fam SEMERGEN. 2019;45(1):30-6. DOI: 10.1016/j.semerg.2018.08.003

Published

2023-03-30

How to Cite

1.
Cabanillas-Franco A, Hernández-Blázquez A, Mendoza-Aragón R, Suárez Fernández MV, Sanz-Valero J. Health literacy of nursing auxiliary care technicians and non-health personnel belonging to the workforce of four Spanish hospitals. Med Segur Trab [Internet]. 2023 Mar. 30 [cited 2024 Sep. 8];69(270):28-39. Available from: //revista.isciii.es/index.php/MST/article/view/1280

Issue

Section

Original Articles