Professional Quality of Life among academics at a private university in Chillán, Chile, 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4321/s0465-546x2024000100006

Keywords:

academies and institutes, quality of life, teachers, workload, personal satisfaction

Abstract

Introduction: The quality of professional life (QPL) is crucial in the workplace and reflects job satisfaction according to the employee’s skills and experience throughout their professional career. Therefore, the objective of this research was to determine the quality of professional life among academics at a private university in Chillán, Chile, in 2023.

Method: A quantitative, descriptive cross-sectional study was conducted on a total sample of 120 academics from the Faculty of Health Sciences and the Faculty of Education, using a demographic and work-related questionnaire, as well as the validated Professional Quality of Life (Professional Quality of Life - 35) questionnaire. Ethical criteria included informed consent and authorization from the Ethics Committee of the Adventist University of Chile.

Results: The PQL of academics is at a regular level, with a higher presence of females at 61.2 %, the age range is between 25-35 years at 47.8 %, 76.1 % have a partner, 94.0 % work more than 22 hours, 70.1 % have more than 30 students per class, and 61.2 % have less than 5 years of teaching experience within the university.

Conclusions: Academics showed a PQL at a regular level; therefore, it is important to implement strategies that maintain a good level of satisfaction and well-being among teachers to positively impact the quality of education provided.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Garrido Elustondo S, García Esquina E, Viúdez Jiménez I, López Gómez C, Más Cebrián E, Ballarín Bardají M. Estudio de la calidad de vida profesional en trabajadores de Atención Primaria del área 7 de la Comunidad de Madrid. Rev. Calid. Asist. 2010;25(6):327–33. DOI: 10.1016/j.cali.2010.05.003

Cortès Hm. Percepción de la calidad de vida profesional de docentes universitarios en periodo de pandemia Covid-19: Un estudio longitudinal. Atac. J. Health. Sci. 2022;1(2). Disponible en: http://www.salud.uda.cl/ajhs/index.php/ajhs/article/view/36

Cruz Velazco JE, Universidad del Norte. The quality of labor life and the study of the human resource: A reflection on its relationship with organizational variables. Rev. Cient. Pensam. Gest. 2018;(45):58–81. DOI: http //doi. org/10.14482/pege.45.10617

Sodexo Pluxee. Calidad de vida laboral: ¿qué es y cuáles son sus beneficios? [Sede Web/blog]. Medellín, Colombia: Sodexo Pluxee; 2021 [acceso 4 nov 2023]. Disponible en: https://blog.sodexo.co/que-es-calidad-de-vida-laboral-y-cuales-son-sus-beneficios

Educa LT. Profesionales titulados para 2022 crecen un 37%. Educa LT [Internet]. EducaLT; 2021 [citado 4 nov 2023]. Disponible en: https://www.educalt.com/cuantos-profesionales-titulados/

Gaete Silva A, Castro Navarrete M, Pino Conejeros F, Mansilla Devia D. Abandono de la profesión docente en Chile: Motivos para irse del aula y condiciones para volver. Estud pedagóg. 2017;43(1):123–38. DOI: 10.4067/S0718-07052017000100008

Sanchez Guerrero F, Betancourt Esparza MC. Calidad de vida laboral del personal de enfermeria que rota turnos en un hospital privado [Tesis de maestría]. Ciudad de México(México): Universidad Autónoma de San Luis de Potosí; 2017 [citado 4 nov 2023]. Disponible en: https://ninive.uaslp.mx/xmlui/bitstream/handle/i/4497/TESIS%20CVP-35%20%20FABIAN%20FINAL%20MARZO%202017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cortés A, Cornejo R. La complejidad del trabajo docente en el marco de su cotidianidad laboral [Tesis de maestría]. Santiago(Chile): Universidad de Chile;2017 [citado 4 nov 2023]. Disponible en: https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/167912/La%20complejidad%20del%20trabajo%20docente%20en%20el%20marco%20de%20su%20cotidianidadd%20laboral.pdf?sequence=1

Quezada Quezada F, Sanhueza Castro A, Silva Cabezas F. Diagnóstico de la calidad de vida laboral percibida por los trabajadores de cuatro servicios clínicos del complejo asistencial “Dr. Víctor Ríos Ruiz” de Los Ángeles (CAVRR). Horiz Empres. 2015;9(1):55–68. DOI: 10.22320/hem.v9i1.2037

Martín J, Cortés JA, Morente M, Caboblanco M, Garijo J, Rodríguez A. Características métricas del Cuestionario de Calidad de Vida Profesional (CVP-35). Gaceta Sanitaria. 2004;18(2):129–36. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000200008

Asociación Médica Mundial. Declaración de helsinki de la amm – principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos [Internet]. Ferney-Voltaire, Francia: Asociación Médica Mundial [acceso 4 nov 2023]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

Ley 19.628, sobre protección de la vida privada o protección de datos de carácter personal publicada en el Internet. Diario Oficial, 28 de agosto de 2012. Disponible en: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=141599

Universidad de Navarra. El Código de Nuremberg [Internet]. Pamplona, España: Universidad de Navarra [acceso 19 dic 2023]. https://www.conicyt.cl/fonis/files/2013/03/El-C%C3%B3digo-de-Nuremberg.pdf

Suárez-Obando F. Un marco ético amplio para la investigación científica en seres humanos: más allá de los códigos y las declaraciones. La propuesta de Ezekiel. J. Emanuel. 2015;19(2):182-97. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-31222015000200002&script=sci_abstract&tlng=es

Moya P, Caro JC, Monsalves MJ. Percepción de la Calidad de Vida Profesional de docentes de Odontología. Rev Educ Cienc Salud. 2017;14(2):96-104. Disponible en: https://recs.udec.cl/ediciones/vol14-nro2-2017/artinv14217a.pdf

Martínez Cortés H, Alfaro Castillo BS, Troncoso Oviedo GJ, Castillo-Paredes A, Flores Noya D, Andrades Ramírez OA. Percepción de la calidad de vida profesional en docentes de la Universidad de Atacama en confinamiento. Revista de Psicología. 2023;(29):79–94. DOI: 10.53287/zvpk1436ac91a

Ana B, Fustero G, Serrano. El burnout y la calidad de vida profesional y personal de los profesionales sanitarios de Residencia de Mayores Romareda [Tesis de maestría]. Zaragoza(España): Universidad de Zaragoza [citado 4 nov 2023]. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/324148961.pdf

Milo A. Calidad de vida laboral en docentes chilenos. Summa Psicológica UST. 2016;13(2):45-55. DOI: 10.18774/summa-vol13.num1-256

Perez Loaiza JK, Monsalve Mera AE, Ñique Carbajal CA, Mestanza Quispe JDM, Diaz Espinoza EK, Infante Palacios KE, et al. Calidad de vida profesional de docentes de una universidad del norte del Perú. Univ Médica. 2020;61(4). DOI: 10.11144/Javeriana.umed61-4.cvpd

Ávila Perdomo P. Percepción Calidad De Vida Laboral En Docentes Universitarios 1 Percepción De Calidad De Vida Laboral En Un Grupo De Docentes Universitarios: Una Perspectiva Fenomenológica 2021 [Tesis de maestría]. Bogotá(Colombia): Universidad Católica de Colombia;2021 [citado 4 nov 2023]. Disponible en: https://repository.ucatolica.edu.co/server/api/core/bitstreams/73c396f1-2305-44ee-8192-4b14ee684f9a/content

Montecinos Lopez M. Alarcon Martinez L. ¿Influye la crisis económica en la calidad de vida de los profesionales de enfermería? [Tesis de doctorado]. Murcia(España): Universidad de Murcia; 2018 [citado 19 dic 2023]. Disponible en: https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/65139/1/Ghada%20Khalil%20Abouzeid%20Abouzeid%20Tesis%20Doctoral.pdf

Muñoz Muñoz D, Montero C, Zambrano C, Calidad De Vida En El Trabajo En Docentes Universitarios 2021. Revista Boletín Redipe. 2022;11(6):110-24. DOI: 10.36260/rbr.v11i6.1841

Published

2024-03-01

How to Cite

1.
Barria-Molina G, Belmar-Castro T, Contreras-Guerra N, Córdova-González S, Montoya-Cáceres P. Professional Quality of Life among academics at a private university in Chillán, Chile, 2023. Med Segur Trab [Internet]. 2024 Mar. 1 [cited 2024 Oct. 18];70(274):55-63. Available from: //revista.isciii.es/index.php/MST/article/view/1377

Issue

Section

Original Articles